איך להעלות את ערך הנכס באמצעות שיפוץ?

 

ערכם של נכסי נדל"ן, בדומה לערכם של חפצים ורכוש מסוגים אחרים, משתנה על פי לא מעט קריטריונים. בין הקריטריונים הקובעים, למשל, את מצבו של נכס, נוכל למצוא קריטריונים כדוגמת מיקומו של הנכס (לדוגמא, בשכונה מבוקשת או בשכונה פחות "טובה"), קריטריונים סביבתיים כמו לדוגמה, קרבה לבית ספר, מרכז בילוי או למקומות אחרים העלולים ליצור מטרדי רעש וחוסר במקומות חניה, גילו של הנכס, ובאופן מאד לא מפתיע – גם את הקריטריון הנוגע למצבו של הנכס. שכן, באופן הגיוני לגמרי, ערכו נכס משופץ שמצבו טוב, יהיה גבוה בהרבה מאשר ערכו של נכס במיקום זהה שמצבו פחות טוב. ולא רק התחשיב הפיננסי-גרידא הוא המהווה שיקול באטרקטיביות של הנכס, אלא שגם מבחינה פסיכולוגית, נכס משופץ יזכה ליהנות מתשומת לב וממשיכה רבה יותר מנכס שאינו כזה. אם כן, נכס שנראה טוב, תמיד יהיה אטרקטיבי יותר מנכס שנראה פחות טוב.

 

מהי רמת שיפוץ הנדרשת לנכס שלכם?

בעלי דירות הממוקמות בבנייני דירות ייתקלו כאן באתגר כפול – מצד אחד, הדירה לכשעצמה, ומצד שני – מצב הבניין. מצב הבניין הינו גורם המשפיע לא מעט על ערכו של הנכס בעיקר מכיוון שהוא הדבר הראשון שבו מבחין מתעניין המגיע לראות את הדירה שלכם, אולם, מאחר ומצב הבניין אינו נתון בידיכם בלבד, בעוד שמצב הנכס שלכם – כן, נתעלם ממנו ונתמקד בדירה. אף כאן, נתמקד ברושם הראשוני המתקבל בעת הכניסה אל הנכס – חלל הכניסה. חלל זה אמור להיות מזמין, מואר וממוזג כהלכה ולספק לנכנסים חוויה טובה ככל האפשר.

כאן, בואו נעצור לרגע ונעסוק במיזוג האוויר, אלמנט שרבים מבעלי הדירות, איכשהו, מצליחים להתעלם ממנו בעת שהם גרים בדירתם. הדירה חייבת להיות ממוזגת באופן האופטימאלי, וגם אם לפני שחשבתם למכור את הדירה התעלמתם מכשל כזה או אחר במערכת המיזוג, אם אתם מתכוונים למכור את הנכס, עליו להיות במצב המיטבי שלו, גם אם זה אומר שעליכם
להזמין יועץ מיזוג על מנת לתקן את כל הדורש תיקון לפני שאתם מציעים את הדירה למכירה.

פחות משנה ה"מה", יותר חשוב העיקרון

באופן דומה לכך, כל פגם מהותי-מבני שקיים בדירה עלול להוריד מערכה בעת המכירה, בעוד שכל פגם עיצובי עלול לעורר במתעניינים בה תחושת חוסר רצון לרכוש אותה.

כעת, לאחר שהבנו את העיקרון הפשוט הזה, ניתן לחלק את רמת ההתייחסות לשני חלקים – שיפוצים מהותיים שאמורים להתבצע בידי קבלן שיפוצים המתמחה בכך, מול שיפוצים קוסמטיים קטנים יותר, שלרוב, תוכלו לבצע בכוחות עצמכם ומבלי הזדקקות לשירותיו של איש מקצוע מומחה. לדוגמה, איחוד חדר השירותים עם המקלחת לשירוקלחת יצריך עבודה המבוצעת בידי איש מקצוע, בעוד שאת צביעת משקופי הדלתות, למשל, תוכלו לעשות, במרבית המקרים, בכוחות עצמכם.

 

בסיכומו של דבר,

נכס משופץ, מתוחזק ואסתטי הוא לא רק נכס שיימכר בקלות רבה יותר ובמחיר גבוה יותר, אלא גם לכם יהיה נעים יותר לחיות בו!