דרכים בהן תבטיחו את המצב הכלכלי של העסק שלכם

מגפת הקורונה הביאה לקריסתם של אלפי עסקים במשק הישראלי, אשר לא הצליחו לייצר חוסן כלכלי שיבטיח את המשך קיומם גם בעתות משבר. גם בימות שגרה וללא משברים עולמיים פתיחה וניהול של עסק פרטי הוא בבחינת סיכון ואתגר, כאשר עסקים רבים מדי שנה אינם מצליחים לשרוד את השוק התחרותי, הבירוקרטיה והמיסוי, ולייצר מאזן רווחים וכדאיות ארוכת טווח.

כיצד בכל זאת ניתן לייצר תשתית לעסק שיעמוד במבחן הזמן, יאריך ימים ויראה סימני צמיחה מתמדת, ויתרגם את הרעיון והתשוקה להכנסות וביטחון כלכלי? אין מדובר בנוסחאות ובמדע מדויק, אולם ישנם לא מעט כלים לצמצום הסיכון ולבניית המסלול להצלחה:

תוכנית עסקית

בניית תוכנית עסקית היא למעשה התוויה של דרך ועקרונות מנחים בעת הקמה וניהול של עסק. תוכנית עסקית תכלול את היעדים והמרות של בית העסק, דרכי היישום, התקציב ומקורות המימון, סקר שוק וסיכונים, וגם תהווה בסיס מידע לגיוס משקיעים, הלוואות ושיתופי פעולה. 

סקר שוק

מוצר או שירות טוב יכולים להיות יוזמה חדשנית הנכנסת לוואקום בשוק וזוכה לערכי החדשנות והראשוניות, אולם גם יכולים להשתלב בשוק תחרותי קיים, ולנסות להשתלט על פלח מסוים ממנו. בשני המקרים על היזם ללמוד ולהכיר את השוק, במידה ומדובר בשוק תחרותי לערוך סקר מתחרים מקיף, ניהול ורישום של יתרונות וחסרונות של כל אחד מהם ובניה והצגה של ערך מוסף שיאפשר לו להפוך לגורם דומיננטי בתחרות.

הלוואות ומימון

הקמה וניהול של עסק דורשים משאבים כספיים, כאשר גם בתכנון מוקדם והקצאת השקעות, חשוב לראות את הנולד ולגייס משאבים להוצאות עתידיות, לתקופות מאתגרות, להשקעות וליוזמות חדשות. גם עסק פעיל ורווחי צריך לתכנן ולייצר חוסן כלכלי ועל כן מומלץ להניח בחסכונות חלק מ המשאבים במידה וקיימים, ודווקא בתקופות טובות של הפעילות העסקית ליטול הלוואות מן הבנק. מדוע למעשה כדאי לקחת הלוואה בתקופה בה העסק פורח ואין צורך בהוצאות מיוחדות? מכיוון שזאת התקופה בה הבנק יעניק את הלוואות האטרקטיביות יותר, בריביות נמוכות ובתהליך אישור מהיר. ניסיון לקבל הלוואה בעתות משבר יתגלה כמסורבל יותר, כאשר הבנק עשוי לדרוש בטחונות נוספים, להקשות על מתן ההלוואה ולייקר את מחירה.

 שיווק

עולם השיווק הוא רחב וכולל עשרות ומאות כלים, מדיות אפשריות, חשיפה ממוקדת או רחבה, פעולות שניתן ליצור באופן עצמאי ומומחים בתחום. חשוב להכיר היטב את הכלים הרלוונטיים לשיווק בית העסק והפעילות, וליצור תכנית שיווקית שנתית אשר ניתנת לכימות ולמדידה. יש להפריד את ההשקעה הראשונית שהיא גבוהה יותר (מיתוג, שפה עיצובית, חדירה אגרסיבית לשוק) מתקציב שנתי קבוע, אשר מהווה חלק בלתי נפרד מן ההוצאות של בית העסק.

עובדים

עובדים הם המשאב החשוב והיקר ביותר בכל עסק, כאשר עובדים מקצועיים ומוכשרים- אך לא פחות חשוב מכך: מרוצים ומחויבים- הם הסוד לכל הצלחה עסקית ופיננסית.