חידושים במשכנתאות- כל המידע

תחילת משבר הקורונה הביא לזינוק מידי בעלויות המשכנתאות, בהחמרת התנאים של הבנקים ובהקפאה מידית של השוק, מה שהוליד חששות גדולים בקרב הפועלים בשוק הנדל"ן, קונים ומוכרים כאחד.

אלא שמנגנון ההגנה שהורם על ידי הבנקים ברגעי חוסר הוודאות, הורד במהרה, הן באמצעות שינויים רגולטוריים, והן באמצעות התאמה לתנאי השוק, ולישראלים שגם בעתות משבר אינם שוקטים על השמרים.

בין החידושים והשינויים שניתן היה לראות בשנה החולפת בשוק המשכנתאות:

עדכון רכיב הפריים-

ריבית הפריים היא ריבית תנודתית, כאשר בשנים האחרונות נחשבת לנמוכה במיוחד ובשנת הקורונה ירדה לשפל חסר תקדים. עד לשינוי הרגולטורי האחרון, ניתן היה ללוות עד לשליש מסכום המשכנתא כולה במסלול הפריים. בחודש ינואר האחרון, בשל התערבות של בנק ישראל ובמטרה להקל על ציבור הלווים, שונתה ההנחיה ונפתחה האפשרות לקבלת עד שני שלישים מן המשכנתא הכוללת בריבית פריים.

השינוי הוחל ראשית על משכנתאות חדשות, ומיד לאחר מכן הורחב גם לטובת מחזור המשכנתאות.

מסלול הפריים במשכנתא מאפשר הוזלה מידית של התשלום החודשי, ואינו כפוף לעלויות היוון וקנסות יציאה, מה שיאפשר במקרה הצורך- מחזור ביתר קלות.

משכנתא הפוכה-

אחד המושגים המסקרנים בענף המשכנתאות, אשר ניתן כפתרון תחילה על ידי חברות ביטוח ובהמשך גם על ידי בנקים למשכנתאות. משכנתא הפוכה מיועדת ללווים בגיל הזהב, בעלי נכסי נדל"ן, אשר מעוניינים לקבל הלוואה על חשבון הנכס הקיים, ללא החזר חודשי. למעשה הלוואת המשכנתא ניתנת כנגד החזרי הריבית בלבד, כאשר הקרן תשולם עם מכירת הבית על ידי הלווים, או על ידי יורשיהם בבוא הזמן. ניתנת כיום גם האפשרות לקבל משכנתא הפוכה שתכלול החזר חודשי נמוך, בהתאמה לצרכי ולרצון הלווים, במטרה לשפר את תנאי ההלוואה.

משכנתא חוץ בנקאית-

בעוד שבעבר ענף המשכנתאות היה נתון לבלעדיות של הבנקים בישראל, כיום ניתן ליטול הלוואת משכנתא גם מגורמים נוספים בניהן חברות אשראי, חברות לפיננסיים ונדל"ן וחברות הביטוח. כל הגורמים הללו מורשים למכור הלוואות משכנתא, ומספקים מגוון סוגי הלוואות, לרבות בעבור לקוחות מוגבלים אשר מתקשים לקבל אישור למשכנתא מן הבנק. בעוד שהבנקים בוחנים היסטוריה פיננסית המשמשת לצורך הערכת סיכונים, הלוואות חוץ בנקאיות מתבססות על יכולת החזר וכוללות צמצום משמעותי של ההליך הבירוקרטי. הלוואות אלה נותנות מענה למסורבים בבנקים ומטבע הדברים יקרות יותר, אולם יותר ויותר מגיבות בהתאם לתנאי השוק התחרותי.

מחיר למשתכן-

המונח מחיר למשתכן נכנס לחיינו לפני שנים אחדות, כהתערבות רגולטורית וניסיון להפחתת מחירים של הממשלה בתחום הדיור. גם השנה חל גידול בכמות הדירות שאושרו והוקצו לטובת מחיר למשתכן, כאשר אלה נמכרות בהנחה משמעותית, לזכאים על פי תנאי זכאות ו/או עלייה בהגרלה.

נטילת משכנתא, בין אם לצורך רכישת דירה ראשונה, רכישת דירה להשקעה, נטילת משכנתא הפוכה לצרכים שונים או מחזור משכנתא קיימת, מצריכה היכרות עם תנאי השוק והבנקים, עדכנות מקצועית ורשת ענפה של קשרים, לבניית הלוואה משתלמת, נוחה ומותאמת לצרכים המשתנים של המשפחה.