מאילו 4 טעויות כדאי להימנע בלקיחת משכנתא

משכנתא היא הלוואה גדולה במיוחד בהיקפה, המתפרשת לעתים על פני שלושים שנות החזר, ומהווה את העסקה הגדולה ביותר שמרבית הלווים הפרטיים יבצעו בחייהם. למרות זאת, רבים רוכשים דירות על בסיס רגשי ללא אלמנט שכלתני, ונוטלים משכנתאות ללא יכולת של ממש להשוואה, ועל בסיס המלצות הבנק, שהוא גורם עסקי המיועד להרוויח מן העסקה.

מאילו טעויות תוכלו להימנע בעת נטילת משכנתא?

להתאים דירה ליכולת ולא את היכולת לדירה

רבים מגיעים אל הבנק לאחר תקופת חיפוש נכס, ולאחר שבחרו בדירה הרצויה והמתאימה לצרכיהם, ולעתים גם לאחר התקשרות ראשונית עם המוכר/קבלן (חתימה על זיכרון דברים, העברת מקדמה כדמי רצינות). במקרה כזה הלקוח הוא למעשה לקוח שבוי וייאלץ לקבל עליו כל עסקה שתוצע, במטרה לממש את ההתחייבות.

ייתכנו מקרים בהם העסקה והנכס מצויים מעל ליכולתו של הלקוח, מה שייאלץ אותו להחזר חודשי אימתני ומכביד, ומאידך גיסא מקרים בהם הלקוח ימצא עצמו מתפשר על נכס שאינו עונה על צרכיו המלאים, מתוך מחשבה שגויה שלא יוכל לעמוד בעלות גבוהה יותר.

הדרך הנכונה: פניה ליועץ משכנתאות מומחה לצורך הערכה ראשונית, וקביעה באמצעותו של תקציב הרכישה. עם מציאת הנכס המתאים היועץ יסייע בפניה אל הבנקים, בבניית תמהיל מתאים ובקבלת אישור להלוואה בתנאים הטובים ביותר.

צפו באבירם מדבר על שוק המשכנתאות:

מתייחסים לתחזיות ולשאיפות ולא לעובדות

רבים נוטלים משכנתא לעשרות שנים קדימה, תוך התעלמות מסיכונים ושינויים שצפויים בחיים האישיים, מתוך החשיבה הכי ישראלית שיש: יהיה בסדר. במקרה בו קיים סיכון לפיטורין בעבודה, העסק מקרטע או צפויים שינויים משפחתיים שישפיעו לרעה על מאזן ההכנסות וההוצאות החודשי- אל תמהרו להתחייב מתוך חשיבה שהדברים יסתדרו מאליהם. מצוקה כלכלית וחוסר יכולת לעמוד בהחזרים יביאו אתכם לסיטואציות לא נעימות, ולמחזור בתנאים פחות אטרקטיביים אל מול הבנק.

מעתיקים מחברים

רבים נוהגים להתייעץ עם חברים ובני משפחה, מה שעל פניו נכון ועשוי להוסיף ידע ותובנות. יחד עם זאת, ההמלצה של בת הדוד על פקיד המשכנתא הנחמד והמסלול המצוין שלקחה, מתייחס לצורך שלה בהלוואת משכנתא שניה, שמיועדת להיות מכוסה על ידי תשלום דמי השכירות, ואינה תואמת כלל את הצורך שלכם בקבלת משכנתא לרכישת דירה ראשונה בדיור למשתכן.

חברים שנטלו משכנתא שניה לצורך מימון לימודי רפואת השיניים של הבן המוצלח? אחלו לו בהצלחה, אולם את המשכנתא שלכם בנו בצורה חכמה ומקצועית ואל תעתיקו, כי טופס המבחן שונה ממשכנתא אחת לאחרת.

לא משווים

רבים בציבור הישראלי חשים חוסר ביטחון כל הנוגע להתנהלות הפיננסית, ומשדים זאת בכל פניה אל הבנק. התנהלות זו גורמת להם לשמוח בכל אישור להלוואה של הבנק, לרבות בכאלה שניתנו בתנאים לא אטרקטיביים בעליל. בתכנון המשכנתא רצוי לקבל הצעות רבות ככל הניתן ממספר רב של בנקים, להשוות ולהתמקח, עד לקבלת ההצעה הטובה ביותר.