עולם הנדל"ן והמשכנתאות: תחזית לשנת 2022

אז סיימנו ממש לפני כמה ימים את שנת 2021, אותה סיכמנו בפרק מיוחד בפודקאסט שלנו 'כסף של אחרים'.

ועכשיו, לפני שממש צוללים לתוך השנה, בואו נראה מה צפוי לקרות בעולם הנדל"ן והמשכנתאות.

מחירי הנדל"ן

הכיוון של מחירי הנדל"ן, גם בשנת 2022 הוא שוב במגמת עליה ואנחנו נמצאים במצב של ביקושים עצורים. כרגע אין הרבה עסקאות כי אין "סחורה" על המדף – מי שיש לו נכס לא מוכר אותו מבלי למצוא קודם נכס חליפי, כדי לא להישאר תקוע בלי כלום וככה לא משתחררות דירות לשוק. נכסים מקבלנים פשוט נחטפים ובגלל ההאטות בתחילת הבניה והוצאת היתרים שנגרמו בתקופה הקורונה, ההיצע לא גדול מלכתחילה. ההערכה היא שהיקף העסקאות לא יהיה עצום עקב היעדר היצע ביחס לביקוש. זה כמובן יוביל גם להמשך עליות המחירים בשיעור של כ5%-10%.

אנחנו לא צופים כי היקף העסקאות השנה ישחזר את השיא של 2021, מהסיבה הפשוטה: אין מספיק היצע כדי לתמוך בכמות עסקאות כ"כ גדולה והיקף משכנתאות כזה עצום.

משכנתאות

הבנקים ממשיכים להיות מכווני מטרה לשוק המשכנתאות הבוער ובונים עליו כמנוע צמיחה גם בשנת 2022. בנק לאומי חותר לשבור את ההגמוניה של מזרחי טפחות, בעוד דיסקונט גם סימן את תחום המשכנתא כיעד אסטרטגי. פועלים נמצא גם הוא בתמונה, עם גיוסי עובדים נרחבים לדסק המשכנתאות. התחרותיות בין הבנקים טובה לצרכנים ותסייע להם להמשיך וליהנות מריביות נמוכות בשוק.

מבחינת ריבית בנק ישראל, כרגע מסתמן שאין העלאת ריבית צפויה בעתיד הקרוב ובעצם כל עוד האינפלציה תישאר בסביבות היעד של בנק ישראל (2%-3% שנתי) אין סיבה להעלאת הריבית בשנת 2022.
מה שיכול להוביל להתייקרות ריביות המשכנתא זו סערה בשוק ההון, שתעלה את התשואות על האג"חים של הבנקים ואז ההתייקרות בעלויות גיוס הכסף של הבנקים, יתגלגל לנוטלי המשכנתאות.

אינפלציה- המדד של דצמבר היה, באופן מפתיע, שלילי. אולי זה סימן שחווינו כבר את הגילום של ההתייקרויות במדד של 2021? אנו מעריכים שהאינפלציה לא תחרוג מתחזית בנק ישראל ואכן תהיה גם השנה בסביבות 2%-2.5% שכן חלק גדול מן ההתייקרויות כבר התגלגלו למדד בשנה שחלפה.

מעניין יהיה לראות איך הרפורמה החדשה של בנק ישראל, לכשתיכנס לתוקף ושתשפיע על שוק המשכנתאות. לדעתנו, ההשפעה לא תהיה מהותית. זאת רפורמה שירותית בעיקרה ופחות אמורה להשליך על המחירים של המשכנתאות בשוק.

יחד עם זאת, שנת קורונה נוספת תמיד יכולה להביא עימה הפתעות חדשות ולא נותר לנו אלא לקבל את השנה בציפייה והתרגשות.

שתהיה לכולם שנה מעולה!

 

על הכותב: אבירם טננבאום, מומחה למימון ויועץ משכנתאות, מייסד ומנכ"ל 'פרדס ייעוץ פיננסי ומשכנתאות' חברה המתמחה בייעוץ משכנתאות וליווי של רוכשי דירות בתהליכי משכנתא, בין אם הם משקיעים, רוכשי דירה ראשונה או משפרי דיור והוא עוסק בכל מה שקשור לעולם של מימון ונדל"ן.