השקעה בדירה בעיר או בית ביישוב – מה עדיף?

בעת בחירת נכס נדל"ן לקניה, ישנם לא מעט קריטריונים שאותם נצטרך לקחת בחשבון. על אף שניתן לכתוב ספר בעל מספר כרכים עבים למדי על הקריטריונים השונים, דרכי הבחירה וההעדפות השונות, בחרנו הפעם להתמקד בסוגיה שנחשבת לאחת מהבסיסיות ולכן גם אחת מהנפוצות ביותר – מה עדיף דירה בעיר או בית בישוב שאינו עירוני?

לשם כך, נצטרך לפרק את הדילמה לשני רבדים שונים – דירה מול בית והמגורים בעיר מול מגורים בישוב שאינו עירוני (כפרי, קהילתי, קיבוץ, מושב וכד').

 

מה עדיף – דירה או בית?

תלוי את מי אתם שואלים את השאלה הזו – ישנם לא מעט אנשים שהמגורים בדירה בבניין מגורים עדיפים בעיניהם לאין ערוך. יש שם שכנים (שאם יש לכם מזל, הם נחמדים, ואתם יכולים לקפוץ אליהם ולבקש כוס סוכר בשעת הצורך, או למצוא לילדים שלכם חברים בני גילם), יש "בניין" עם ועד מסודר שמקפיד לתחזק את המבנה וכל מה שקשור אליו, והדבר הכי בולט במגורים בבניין מגורים – אתם, אף פעם, לא חשים "לבד", כי אין המדובר בבית פרטי. מצד שני, המגורים בבית פרטי הם סוליטריים למדי, והדבר ניכר ואף גובה את "מחירו" – אתם האחראים לכל נושא תחזוקת המבנה, אתם האחראים לטיפול בגינה, אתם קובעים כיצד ייראה הכל, והאחראים, למעשה, על כל הצדדים של התחזוקה. ככלל, ניתן לומר כי מחירם של בתים, כמעט תמיד, יהיה גבוה מזה של דירות, וזאת, מבלי שנתייחס אל החריגים והיוצאים מהכלל ונשווה דירה במגדלי X לצריף רעוע הממוקם באזור מרוחק שאליו, אף אחד, אינו מגיע אף פעם.

 

מגורים בעיר או בישוב?

גם כאן, יש את האסכולות המובהקות למדי, שרק לעיתים נדירות ניתן למצוא מעריצים ש"עורקים" מצד אחד אל הצד השני. הבעיה העיקר כאן, היא כי בעוד דירות ובתים בעיר נמכרים ללא בעיה יוצאת דופן כמעט לכל מי שמסוגל לשלם עבורם, רכישת בית בישוב שאינו עירוני עלולה להיות כרוכה גם בהתייצבות בפני ועדת קבלה לישוב, בחינות התאמה והליכים נוספים, שמוציאים את ההחלטה הבלעדית על שינוי מקום המגורים מידיכם ומעבירה אותה לידיהם של אנשים, שלרוב, אינם מכירים אתכם. המגורים בישוב שאינו עירוני מתגמלים את תושבי המקום באיכות חיים שנחשבת לגבוהה יותר, לרוב, מזו שתוכלו ליהנות ממנה בעיר, על אף הריחוק היחסי של מוסדות ציבור, מרכזי בילוי וקניות מפותחים וכד'.

 

למעשה, פחות חשוב מה תבחרו, חשוב יותר כיצד תבחרו לבצע את המהלך הזה. וב"כיצד" אנחנו מתייחסים לצורך בקבלת משכנתא לצורך רכישת הנכס שלכם. חשוב להיעזר בשירותיה של חברה לייעוץ משכנתאות, שתלווה אתכם לאורך כל הדרך, ותסייע לכם לקבל את המימון המתאים לכם ביותר בתנאים המתאימים לכם ביותר!