מה לא כדאי לעשות לפני רכישת דירה להשקעה?

 

עד כמה שגדולה חשיבותה של רכישת דירה ראשונה, חשיבות רכישתה של דירה שנייה (כלומר, דירה שאינה מיועדת למגוריכם אלא עתידה להיות מושכרת או עתידה להימכר בשלב מאוחר יותר, כשערכו של הנכס יעלה) אינו פחותה ממנה, ולפעמים, אף עולה עליה.

נשמע לכם לא הגיוני, כיצד דירה שאינה מיועדת למגוריכם עשויה להיות חשובה יותר מדירה שהיא כן? מיד נסביר הכל.

 

מתכננים לקנות דירה על מנת להשכיר אותה? קודם תבדקו שזה אכן מתאים לכם…

אם אתם מתכננים לרכוש במטרה להפוך אותה לנכס המניב לכם, מידי חודש בחודשו, את שכר הדירה, אולי תרצו לחשוב על כל זה שוב, כי לא לכל אחד מתאים לחבוש את כובע "בעל הבית". בנוסף למציאת הדיירים הטובים והמתאימים לכם, בהחלט יתכן שתיאלצו להתמודד עם תקלות מתקלות שונות, שמתרחשות, באופן טבעי, בדירות ובבתים שבהם גרים אנשים. אולם, בעוד שתיקון דוד שמש מקולקל המתרחש בבית שבו אתם גרים עשוי להידחות למועד הנוח לכם, תיקון דוד שמש כזה בנכס מושכר חייב להיעשות תוך פרק הזמן הקצר ביותר האפשרי, משום שאתם מחויבים לכך במסגרת חוזה השכירות החתום.

אם כך, שני כללי ה"אל תעשה" הראשונים שלנו בנוגע לכך יהיו – אל תניחו, מראש, שיתאים לכם להיות "בעלי הבית" ואל תלכו שולל אחרי ה"קלות" היחסית שבה נדמה שכספי השכירות יזרמו לידיכם.

 

בדקו, לעומק, את הדירה שאתם מתכוונים לרכוש לעומק

ישנן לא מעט טעויות נפוצות שעלולות לגרום לכם להיכנס להוצאות בלתי צפויות, אם לא תסגרו את הפינות הללו מראש. על אף, שלכאורה, למשל, כשתבחנו דירה המיודעת למגוריכם, תקפידו לבדוק כי אין מפגעים ואי נוחות מסוגים שונים באזור (כדוגמת גן ילדים רועש, בית קפה שפתוח 24 שעות ביממה או אזור צפוף וחוסר במקומות חניה), משום מה, כאשר המדובר על דירה שבה אתם לא מתכוונים לגור, נדמה כי הקריטריונים הללו מתרככים מעט. למעשה, גם כאן, תידרשו לבדוק את הנושא לעומק, שכן, דירה הממוקמת באזור לא מוצלח או איזור שנחשב כ"בעייתי" עלולה לעמוד ריקה במשך תקופות זמן ארוכות.

והנה ה"אל תעשה" הבא שלנו – אל תקלו ראש בבחירת הדירה. התייחסו אליה כאילו המדובר בדירה שבה אתם עתידים לגור בעצמכם, ובחנו אותה לפי הקריטריונים המתאימים.

 

יועץ משכנתאות פרטי או יועץ משכנתאות מטעם הבנק?

גם כאן, הטיפ שלנו יהיה זהה בשני המקרים – ברכישת דירה למגורים וברכישת דירה שנייה לצורך יצירת מקור הכנסה מניב. האינטרס של מי שנותן לכם יעוץ, בראש ובראשונה, ייקבע על ידי מי שמשלם את שכרו. כך, ברור כי יועץ משכנתאות פרטי שאתם שוכרים את שירותיו יהיה בלתי תלוי ועצמאי בהמלצותיו, בעוד שיועץ משכנתאות מטעם הבנק, רק לעיתים נדירות, יוכל לתת לכם ייעוץ בלתי מוטה. נקודה נוספת לזכות שירותיו של יועץ המשכנתאות הפרטי טמונה בעובדה, כי בכל רגע נתון, יועץ כזה מחויב להיות עם אצבע על הדופק, להכיר את כל האופציות, התנאים והמסלולים המוצעים בשוק. יועץ משכנתאות מטעם הבנק, לעומתו, יכול להיות מעולה בהכרת מסלולי המשכנתא השונים אותם מציע הבנק שבו הוא עובד, אולם הידע שלו יהיה מוגבל לכך ולכך בלבד.

והטיפ שלנו לסיום יהיה – אל תסמכו (ותסתמכו) על אנשי מקצוע שהאינטרסים שלהם עלולים להיות מנוגדים לאלה שלכם.