חושבים לרכוש דירה שנייה? הנה דברים שחשוב שתדעו!

לא מעט אנשים חולמים על היכולת לרכוש דירה שנייה, מעבר לדירה שבה הם חיים, שכן, לזכות רכישת דירה, לצורך השקעה מניבה, עומדים לא מעט יתרונות, שבראשם – היכולת להשכירה לאורך השנים, על מנת להפוך אותה למקור הכנסה קבוע ומתמשך, בעיקר לאחר הפרישה לגמלאות, כאשר ההכנסה מעבודה נעלמת ומקור הכנסת הפורש ומשפחתו הופכת להיות קרן הפנסיה שלו. יתרון נוסף לרכישת דירה שנייה לצורך השקעה, ניתן לראות באופציה לסייע לילדים, בין אם כמקור הכנסה ובין אם כמקום מגורים בזמן שיחליטו לעזוב את הקן. אולם, במציאות הנוכחית, אותה מציאות בה ישנם רבים המתקשים לקבל לשלב משכנתא לצורך רכישת דירתם הראשונה, עומדים בדרכם של אלה המבקשים לקבל משכנתא לדירה שניה מגבלות וקשיים לא מעטים, אפשרויות המימון שלהם מצטמצמות (או, בניגוד לעבר הלא רחוק, כוללות מגבלות שונות).

בואו נחדד את העניין על מנת שהוא יהיה מובן כהלכה – אפשרויות המימון לרכישת הדירה השנייה עדיין קיימות, אלא שפשוט תצטרכו להשקיע בהן יותר זמן ומחשבה, ואולי, אף להיעזר באיש מקצוע, שיסייע לכם בבחירת מקור המימון ואפיק ההלוואה הנכון ביותר למצבכם…

 

משכנתא לדירה שניה – האופציות הבנקאיות והמגבלות שמאחוריהן

כחלק מניסיונה של המדינה לנטר באופן מבוקר את עליית המחירים בשוק הדיור (שהפך לאבן שואבת עבור משקיעים רבים), מוטלות מספר הגבלות רציניות על קבלת משכנתא לדירה שניה. למשל, בנובמבר 2012, קבע בנק ישראל, כי בעת נטילת המשכנתא לרכישת הדירה השנייה, אחוזי המימון העצמי של רוכשי הדירה יעמדו על, לפחות, 50% מערך הדירה – הון עצמי שהוא, בבירור, גבוה בהרבה מהנדרש מרוכשי דירה ראשונה באמצעות קבלת משכנתא. גם משכנתא קיימת שלא הוחזרה במלואה על הדירה הראשונה שלכם עלולה להוות אבן נגף משמעותית, כאשר אתם מתכננים לרכוש דירה שנייה ופונים לבנק על מנת לקבל משכנתא לרכישתה.

במקרים בהם סיימתם לשלם את המשכנתא עבור הדירה הראשונה, וכיום, הדירה נמצאת בבעלותכם המלאה, תוכלו לקבל מהבנק כנגד הדירה הראשונה הלוואה שנקראת "משכנתא הפוכה" ובאמצעותה לרכוש את הדירה השנייה. במצב כזה, אתם מעמידים את הדירה הראשונה שברשותכם כעירבון לבנק כנגד קבלת המשכנתא לרכישת הדירה. אופציה זו, לרוב, כיום, נחשבת כמתאימה יותר לבני 60+, אולם עם השינויים החלים בתחום הדיור והמשכנתאות, יתכן שבעתיד היא תיפתח גם בפני הצעירים יותר.

 

משכנתא לרכישת דירה שנייה – האופציות החוץ-בנקאיות

אופציה נוספת לקבלת הלוואה שאינה עוברת דרך המערכות הבנקאיות, מספקים הגופים החוץ-בנקאיים. שם, אמנם, כללי המשחק יהיו שונים מעט. אולם, על אף שעמידה בתנאים הנדרשים מכם עשויה להיות כאן קלה יותר מזו של הבנקים, גם הם יצריכו לא מעט עבודת רגליים, כמו גם השוואה בין התנאים והמסלולים שאותם מציעות החברות השונות.

 

בשורה התחתונה,

נטילת משכנתא לרכישת דירה ראשונה, שנייה (או, בעצם, כל דירה) אינה עניין של מה בכך. לכן, עדיף להיעזר בחברת ייעוץ המתמחה בכך, המסוגלת לרכז עבורכם את כל הנתונים הרלוונטיים, לבצע את ההשוואות הנדרשות ואף להמליץ לכם על אפיק קבלת ההלוואה המתאים ביותר לכם.