אילו פרטים קטנים וגדולים צריך להכיר בעת לקיחת משכנתא?

אם אתם שוקלים לרכוש בית בעתיד הקרוב, חשוב מאוד לרכוש ידע מקצועי שירחיב את הידע שלכם אודות אחת ההלוואות הכי גדולות שתיקחו בחייכם: המשכנתא. מה כדאי לקחת בחשבון לפני שיוצאים לדרך? אילו מושגים בסיסיים חשוב לדעת לפני שמגישים בקשה למשכנתא? ומהי משכנתא שנייה? רגע לפני שמתחייבים – לומדים!

נעים להכיר: ציון האשראי שלכם

כדי ליהנות מתנאי משכנתא טובים, חשוב "לזכות" בציון אשראי גבוה. בסופו של דבר, הגוף המלווה אליו תפנו יבדוק מהו ציון האשראי שלכם ויבסס כך את התנאים שתקבלו, גובה הריבית ואפילו אם תהיו זכאים למשכנתא או לא. כדאי לדעת: אין ציון אשראי "טוב", שכן ציון שכזה תלוי מאוד בדרישות המלווים וגם בסוג המשכנתא שאתם מחפשים.

התקציב כן קובע

לצד ציון האשראי, חשוב מאוד להבין מהו התקציב הכולל שלכם. וכן, גם הבנק כמובן ירצה לדעת את הנתון הזה די בהתחלה. הגוף המלווה רוצה לדעת שלא לוויתם סכום גבוה מדי, ושאתם מסוגלים להשיב את ההלוואה בבוא העת. כדי לבדוק זאת, בודק הבנק את גובה המשכנתא המבוקשת ומשווה אותה עם ההכנסה החודשית שלכם. לצד סכום ההחזר החודשי, כדאי מאוד לקחת בחשבון גם את גובה ההון העצמי שלכם, שכן גובה המקדמה שתתנו על המשכנתא תשפיע רבות על גובה המשכנתא הכוללת.

למדו על אפשרויות המשכנתא העומדות לרשותכם

יש מגוון אפשרויות משכנתא, המשתנות בהתאם לגודל ההלוואה המבוקשת, משך הזמן שיידרש להשבתה, סוג הריבית או האם היא חלק מתוכנית מיוחדת. לכן, לפני שיוצאים לדרך כדאי מאוד להכיר את היתרונות, החסרונות והסיכונים הכרוכים בכל סוג משכנתא ולקבל החלטה על סמך שכלול שלהם.

עושים תנאים: מהם תנאי ההלוואה?

דבר נוסף שחשוב מאוד לבדוק, הוא תנאי ההלוואה שתקבלו. משכנתא, לרוב, נפרשת על פני חמש עשרה או שלושים שנים, אך קיימות גם אפשרויות הלוואה נוספות, דוגמת הלוואות קצרות טווח הכוללת תשלומים חודשיים גבוהים יותר וריביות נמוכות יותר, או הלוואות ארוכות טווח – שהן הבחירה הנפוצה יותר – הכוללות לרוב תשלומים חודשיים נמוכים יותר ושיעורי ריבית גבוהים יותר.

ריבית דריבית

לרוב, ניתן לקבל משכנתא בריבית קבועה או גמישה. ריבית קבועה מציעה סיכון נמוך יותר, שכן היא אינה משתנה לכל אורך חיי ההלוואה ושומרת על תשלומים חודשיים קבועים. לעומתה, ריבית משתנה עשויה להיות מאופיינת בשיעורי ריבית נמוכים יותר בתחילה, אך זהו מודל בעל סיכון רב יותר שכן לאורך זמן, הריבית עשויה לרדת ולעלות על בסיס השוק – והתשלומים, באופן טבעי, יעלו וירדו בהתאם.

משכנתא שנייה ומחזור משכנתא

משכנתא שנייה מאפשרת לכם ללוות כנגד הערך של הנכס הפרטי שלכם. לאורך זמן, ייתכן ותגלו שאתם יכולים לקבל משכנתא בתנאים טובים יותר. ייתכן והדבר נובע מציון האשראי שלכם שהשתפר, משיעורי ריבית שירדו או שהבנתם שאתם מסוגלים לממן את המשכנתא באופן פשוט יותר ובהחזר חודשי גבוה יותר. תהא הסיבה אשר תהא, תוכלו לבדוק מימון מחדש של המשכנתא.