חמישה מיתוסים על מחזור משכנתא

מעניין שבתחום חשוב כמו מחזור משכנתא, אנשים רבים שמים לעצמם רגל, בכך שהם נמנעים מלעשות זאת עקב תפיסות שגויות. אולי הדבר מסייע לחלקם, להצדיק לעצמם את ההתחמקות מהעיסוק בתחום מורכב שהם לא מתמצאים בו. אז בכדי שתתמצאו בו קצת יותר ותחסכו הרבה יותר משאולי חשבתם שניתן, הנה חמישה מיתוסים על מחזור משכנתא: 

כדאי או לא כדאי? 

"משכנתא בתנאים טובים, לא צריך או לא כדאי לשנות". "הרווח ממחזור משכנתא לא שווה את הטרחה". טיעונים כאלה ודומים להם, פשוט לא נכונים. הלוואת המשכנתא היא הלוואה בסכום גדול מאוד, שמוחזרת עם ריבית לא זניחה, על פני שנים רבות. על רקע זה, יש בדרך כלל מקום רב לתועלת מתהליך מחזור משכנתא. למעשה, ניתן לחסוך בעזרת מחזור משכנתא עד 30% מהעלות שלה!

הכי חשוב, ריבית קבועה!

ישנו מיתוס, לפיו הטוב ביותר זו ריבית קבועה ואם יש לנו כבר משכנתא עם ריבית כזו, אז למה לשנות? ריבית המשכנתא היא לא הדבר המשמעותי ביותר לגביה. אין ספק כי זה היבט חשוב מאוד, אבל לא ההיבט היחידי. בנוסף לכך, האם הריבית הנוכחית שלכם אכן קבועה? נסביר: אם אתם יודעים למשל שעשיתם במסגרת המשכנתא משהו בנוסח "ריבית קבועה צמודה למדד", זה נשמע מאוד יציב וקבוע לא? אבל זה לא! מדובר על הסכם, שבו תשלום הריבית ישתנה בהתאם לשינויים במדד המחירים לצרכן. אם עשיתם "ריבית קבועה לא צמודה למדד", זה כבר עניין אחר. כאן הריבית קבועה, על פי חישוב שבוצע מראש, בהתאם למשך לקיחת ההלוואה. בכל מקרה, ההמלצה היא לא להסתפק בהגדרה אחת של הריבית במשכנתא, אלא לקחת מסלולים שונים בריביות שונות ("תמהיל"), אשר מאזנות זו את זו. בדיוק בכדי לקזז את אפקט השינוי הלא צפוי. 

החזר חודשי נמוך

"הכי זול, לקחת משכנתא עם החזר חודשי נמוך ככל הניתן". אז אם יש כזה – למה למחזר? ואם אין כזה – זו מטרת המחזור. נכון? לא נכון. כמה בסך הכול תשלמו, בסוף כל הסיפור? החזר נמוך, על פני משך זמן ארוך במיוחד = החזר גבוה במיוחד.

נשארים עם אותו בנק

יש מי שמצמצמים לעצמם מראש את האופציות, כאילו הם חייבים להתנהל במחזור משכנתא רק מול הבנק ממנו הם לקחו את המשכנתא הקיימת. כי "חייבים" או כי "בכל הבנקים התנאים אותו דבר". אז האמת היא שלא ולא – לא חייבים ולא נכון שבכל הבנקים יציעו לכם את אותם התנאים. מה שכן נכון, הוא שאין טעם לפנות לסניפים שונים של אותו הבנק. 

ביטוח משכנתא עושים אצל הבנק שבו לקחנו אותה

מחזור משכנתא, הוא גם הזדמנות למחזר את ביטוח המשכנתא. בואו ננפץ שני מיתוסים בנידון: ניתן "למחזר" את הביטוח בפני עצמו, גם בלי למחזר את המשכנתא עצמה. כמו כן, אתם לא חייבים לעשות את הביטוח החדש אצל הבנק בו לקחתם את המשכנתא (שלרוב גם יהיה יקר מבחינה זו ביחס לאחרים).